- یتااهو – تارنمای فرهنگی زرتشتیان ایران - https://www.yataahoo.com -

«جهانگیر رتن دادابای تاتا»، پدر صنعت هند

آرامگاه حانوادگی تاتا در پرلشز پاریس [1] «جهانگیر رتن دادابای تاتا» در ۲۹جولای سال ۱۹۰۴ در شهر پاریس زاده شد و تحصیلات خود را در فرانسه، ژاپن و هند به پایان رسانید و در سال ۱۹۲۴ میلادی(در۲۰سالگی) به عنوان یکی از مدیران فولاد و ذوب‌آهن تاتا در شهر جمشیدپور برگزیده شد.

در سال ۱۹۲۶ پس از درگذشت پدرش به فرنشینی(:ریاست) شرکت سران تاتا که شرکت مرکزی و سهام‌دار شرکت‌ها و صنایع تاتا بود، برگزیده شد و با الهام از فلسفه و اندیشه‌ عموی بزرگش شادروان جمشید نوشیروان تاتا(پایه‌گذار صنعت و بنیانگذار ذوب‌آهن در هند) با پیروی از اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک، گروه تاتا تحت ریاست او تا آن اندازه رشد و پیشرفت نمود تا به‌ بزرگ‌ترین گروه صنعتی- تجارتی در بخش خصوصی هند تبدیل شد.

وی به‌عنوان پیشگام در صنایع فولاد، هوانوردی و هتل‌داری در هند شناخته شد. فرزانه تاتا از کسانی بود که همیشه برای تنظیم خانواده در هند در تلاش بود و قهرمان گسترش دانش و علم نوین بود که در سال ۱۹۹۲ جایزه جمعیت‌شناسی سازمان ملل به او داده شد.

به‌واسطه عشق و علاقه او به هوانوردی، نخستین کسی در هند بود که گواهی‌نامه خلبانی را دریافت نمود و در سال ۱۹۳۲ شرکت هواپیمایی تاتا را بنیان نهاد و در اکتبر همان سال خط هوایی بمبئی – کراچی را با هدایت و خلبانی هواپیما به وسیله خودش گشایش نمود و در سال ۱۹۴۸ به «ایر ایندیا» تغییر نام داد که در سال ۱۹۵۳ ملی اعلام شد. اما فرزانه تاتا سرپرستی آن‌را تا سال ۱۹۷۸ بردوش داشت.

در سال ۱۹۷۴ به درجه افتخاری مارشال هوایی نیروی هوایی هند مفتخر شد. خدمات وی به گسترش و پیشرفت هوانوردی، صنعت و دانش در هند تا آن اندازه چشمگیر بود که دولت هند در سال۱۹۹۲بزرگ‌ترین نشان کشوری هند به نام «بهارات راتنا»(جواهر هند) را در آیین باشکوهی به او دادند. در سال ۱۹۸۳ مقام افتخاری فرمانده «ثریون» فرانسه از سوی دولت فرانسه به او اعطاء شد

خانواده تاتا در کارهای اجتماعی و خیریه همیشه پیشگام بودند و برای مردم هند بهترین مراکز پژوهش علمی و دانش را به‌وجود آوردند و برای درمان بیماران از هر طبقه، بیمارستان‌ها بنیاد نهادند که مهم‌ترین آنها بیمارستان و مرکز سرطان‌شناسی تاتا در بمبئی است. برای زرتشتیان هند مجتمع‌های مسکونی ارزان‌قیمت، نیایش‌گاه‌ها، و موسسه‌های خیریه بنا کردند.

در ایران نیز دبیرستان دخترانه انوشیروان را به نامگانه پدر «جمشید تاتا» در تهران بنیاد نهادند. یادآوری می‌شود که «جهانگیر تاتا» یکی از پایه‌گذاران دانش اتم‌شناسی در هند بوده و تا پایان زندگی هموند کمیسیون اتمی هند بود.

«جهانگیر رتن دادابای تاتا»، پدر صنعت هند و فرنشین امپراتوری صنایع تاتا در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۹۳ در سن ۸۹ سالگی در شهر ژنو که برای استراحت رفته بود، درگذشت و با فوت او صنعت هند شخصیت بزرگی را از دست داد.

روانشاد جهانگیر تاتا در آرامگاه خانوادگی در گورستان معروفی در شهر پاریس که در آن مادر فرانسوی‌اش و پدر و دو برادر و خواهرش آرمیده‌اند، به آیین زرتشتی به خاک سپرده شد.

به اشتراک بگذارید...