خانه > فرزانگان > زوبین مهتا، رکورددار بزرگ‌ترین گردهمایی در یک کنسرت موسیقی

زوبین مهتا، رکورددار بزرگ‌ترین گردهمایی در یک کنسرت موسیقی

زوبین مهتا زوبین پور مِهلی(ویالونیست و رهبر ارکستر نامی) در سال۱۹۳۶میلادی و در بمبیی(مومبایی) هندوستان از مادری تهمینه نام زاده شد. هفت‌ساله بود که نواختن ویلون و پیانو را فراگرفت.

زوبین در سال ۱۹۵۴میلادی برای آموختن رشته‌ی رهبری ارکستر، وارد آکادمی موسیقی «وین» شد و پس از چهار سال در ۲۲سالگی نخستین جایزه مسابقات بین‌المللی رهبران ارکستر در «لیورپول» انگلستان را دریافت کرد. با گذشت سال‌ها، با نوآوری در موسیقی، شهرت جهانی به‌دست آورد و تصور می‌شود که یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین مفسران جهانی ادبیات سمفونی در آثار رومانتیکِ «بروکنر»، «ماهلر» و «استراوس» باشد.

وی رهبر برگزیده ارکستر سمفونی «مونترال» در سال۱۹۶۱، مدیر موسیقی فیلهارمونیک «لوس‌آنجلس» در سال ۱۹۶۲ و جوان‌ترین رهبر ارکستری بود که هم‌زمان دو ارکستر سمفونی مهم در آمریکای شمالی را رهبری می‌کرد. هنگامی که ۲۵سال داشت، نامی‌ترین ارکستر جهانی را در فیلهارمونیک «وین» و فیلهارمونیک «برلین» رهبری کرد. در سال۱۹۷۸، رهبر قدیمی‌ترین و معتبرترین ارکستر آمریکا، یعنی فیلهارمونیک «نیویورک» بود. همکاری ایشان با فیلهارمونیک «نیویورک» ۱۳سال به درازا انجامید که در عمر ۱۵۹ ساله این ارکستر بی‌سابقه می‌باشد. در سال۱۹۸۶، کنسرت زوبین با فیلهارمونیک «نیویورک» در هنگام برگزاری جشن‌های آزادی، حضور نزدیک به۸۰۰۰۰۰ تن را در پارک مرکزی نیویورک سبب شد و از این‌رو رکورد بزرگ‌ترین گردهمایی در یک کنسرت موسیقی کلاسیک را به خود اختصاص داد.(برپایه کتاب رکوردهای جهانی گینس)

کنسرت‌های مشهور جهانی «کاراکالا» در روم، سال۱۹۹۰ و لوس آنجلس، سال ۱۹۹۴ که توسط زوبین رهبری شدند و زنده از تلویزیون این کشورها پخش شد، نزدیک به میلیاردها بیننده داشت.

بیش از پانصد اثر با رهبری زوبین به ثبت رسیده است و جوایز بسیاری از هندوستان، جایزه آلبرت انیشتن از آمریکا و مدال «هانس وون بلو» از فیلهارمونیک «برلین» به‌دست آورده است. زوبین همچنین دکترای افتخاری بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا همچون دانشگاه «هبرو» در «جِروسالم» را دریافت کرده است.

زوبین با وجود دریافت نشان‌های جهانی بسیار، هرگز از ریشه پارسی خویش دور نشد و سفیر شایسته‌ای برای جامعه زرتشتی در جهان بوده و می‌باشد.


بازدید نوشته: 7,656 بار
گروه ها:فرزانگان
  1. Artemisqueen
    10 آگوست 2011 در 14:42 | #1

    زوبین مهتا (به انگلیسی: Zubin Mehta) زاده ۲۹ آوریل ۱۹۳۶ هندوستان، رهبر ارکستر نامی موسیقی کلاسیک در جهان است.

    زوبین فرزند مهلی و تهمینه مهتا، از زرتشتیان پارسی هند است.

    او از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۱ رهبر نیویورک فیلهارمونیک بود. کسی تا کنون تا این مدت نتوانسته در چنین پستی باقی بماند.

    با سپاس فراوان از بانو نوشین فرودی و آرزوی شادی و تندرستی برای ایشان.