خانه > فرزانگان > فرزانه کسرا وفاداری

فرزانه کسرا وفاداری

کسرا وفاداری

کسرا وفاداری در نهم فروردین ۱۳۲۵ خورشیدی در تهران زاده شد. پدر او اردشیر وفاداری و مادرش مهرانگیز فیروزگر بود.

کسرا پس از گذراندن آموزش‌های آغازین در تهران و انگلستان درسال ۱۳۴۸ خورشیدی مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی و همچنین تاریخ اروپایی را از دانشگاه بوستون ایالت ماساچوست آمریکا دریافت نمود. همچنین وی توانست مدرک کارشناسی تمدن معاصر انگلیس و آمریکا را از دانشگاه سوربن پاریس دریافت نماید.

کسرا وفاداری دوره کارشناسی ارشد آموزش و پرورش را با پایان‌نامه آموزش مارکسیسم در دانشگاه تربیتی دوبلین ایرلند و دوره کارشناسی ارشد آموزش مدرن را با رساله آموزش و پرورش و تمدن معاصر انگلیس و آمریکا در دانشگاه سامرهیل گذراند.

پروفسور وفاداری پس از آن درجه دکترای آموزش و پرورش را با پایان‌نامه مقایسه برنامه آموزشی دبیرستان‌های دولتی انگلیس و فرانسه دریافت کرد و به پژوهش در دوره‌ی دکترای تاریخ و حقوق با طرح پژوهشی ریشه های حقوقی و فرهنگی ایران باستان… سلوک الملوک در رساله آخرین مجتهد سنتی شیخ فضل الله روزبهان فنجی اصفهانی در دانشگاه پاریس پرداخت.

وی نوشتارهای چندی درباره دین زرتشت به چاپ رسانده است و کتاب های «عکس های زرتشتیان ایران» و «در راه شناخت دین زرتشت» از او به یادگار مانده است.

ایشان در زمان زندگیشان دارای مسوولیت‌های بسیاری بودند که از جمله آنها می‌توان موارد زیر را آورد:

– آموزگار و هموند هیات مدیره دانشگاه پاریس
– فرنشین انجمن زرتشتیان مقیم فرانسه
– هموند انجمن ایران شناسان اروپا
– آموزگار دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی پیشین)
– معاونت انجمن رودکی در فرانسه
– هموند سازمان بین المللی کارشناسان دین زرتشتی در ژنو
– هموند انجمن تاریخ و تمدن کشورهای مدیترانه
– معاونت آموزشی استخدام و توسعه شرکت نفت
-هموند انجمن زرتشتیان تهران

پروفسور وفاداری در سال ۱۳۷۶ خورشیدی به ایران بازگشت و آغاز به کارهای فرهنگی و زرتشتی، برای جوانان این سرزمین کرد. او در سال ۱۳۷۹ خورشیدی در سرای پدری خود در تهران کلاس‌هایی درباره‌ی فرهنگ و تاریخ با عنوان‌های تاریخ ایران باستان، استوره‌های ایرانی، شاهنامه‌خوانی، معماری ایرانی و زرتشتی، موسیقی و تیاتر و… برگزار کرد؛ این کلاس‌ها تا هنگام درگذشت مادر ارجمندشان مهرانگیز فیروزگر ادامه داشت.

برپایی جشن‌ها و تشویق جوانان به گفت‌وگو، پشتیبانی از اندیشه‌های نو و سرمایه‌گذاری برای شکوفایی استعدادهای جوانان، کمک کردن ولی رییس نبودن، همراه بودن ولی کنترل نکردن از جمله روحیه‌های وی بود که کمرنگ بودن آن در ارگان‌های زرتشتی موجب نگرانی است.

تجربه‌های او که برآورد عمری آموختن و آموزش‌دادن در دانشگاه‌های معتبر جهان بود شوند پویایی جوانانی، که در کنار او بودند و پیدایش تارنمای یتااهو شد.
فرزانه کسرا وفاداری در پسین روز ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ خورشیدی در خانه‌ی خود در پاریس، کشته شد. شادی روان و فروهر پروفسور کسرا وفاداری و همه درگذشتگان نیک را از اهورامزدا خواستاریم و چون همیشه پرتکاپو به‌سوی اندیشه‌ای روشن در حرکت خواهیم بود.


بازدید نوشته: 7,111 بار
گروه ها:فرزانگان
  1. سعیده
    18 آگوست 2014 در 18:11 | #1

    درود
    یادش گرامی
    جای چنین مرد بزرگ پارسی برای همیشه خالی خواهد بود